Een leerling met een taalontwikkelingsstoornis in de klas, tja en hoe kan ik deze leerling dan ondersteunen?  Misschien zou dit jouw gedachte wel zijn, wat heel begrijpelijk zou zijn wanneer je nog niet eerdere te maken hebt gehad met een taalontwikkelingsstoornis.  Eind 2017 verscheen het boek ‘Taalontwikkelingsstoornissen in de klas’ van Bernadette Sanders en ik vertel je graag of dit boek jou verder kan helpen…

Over taalontwikkelingsstoornissen in de klas

review taalontwikkelingsstoornissen in de klasTitel:             Taalontwikkelingsstoornissen in de klas
Auteur:         Bernadette Sanders
Uitgeverij:    LannooCampus
Jaar van uitgave:    2017
Aantal pagina’s:      240
ISBN:            9789401444347

Koop bij bol.com

Over het boek

Een taalontwikkelingsstoornis is één van de meest voorkomende stoornissen bij kinderen en dat betekent dat iedere leerkracht ermee te maken krijgt.
Het boek ‘taalontwikkelingsstoornissen in de klas’ wordt aangeboden als een boek vol praktische handelingsadviezen en tips.
Deel 1 van het boek geeft je achtergrond en theoretische informatie over een taalontwikkelingsstoornis, deel 2 over het observeren en interpreteren van gedrag en deel 3 geeft aandachtspunten en praktische tips voor in de klas. Deel 4 geeft je informatie over invloed van een TOS op de schoolloopbaan en hoe een taalontwikkelingsstoornis een rol geeft in de toekomst en in deel 5 kun je heel veel bronnen vinden voor meer informatie over bepaalde onderwerpen en tips voor materialen.

In de tekst gaat het niet alleen over de taalontwikkeling (wat je natuurlijk kunt verwachten) maar ook over o.a. gedrag, executieve functies en sociaal-emotionele ontwikkeling, omdat een taalontwikkelingsstoornis ook op dit gebied van invloed is.

Het boek heeft een zachte kaft en een normaal formaat. Elk deel heeft een titelpagina waarbij de kleuren van de kaft terugkomen. In het boek zijn meerdere praktijkvoorbeelden opgenomen in een blauwe kolom tussen de tekst. In het boek is er gebruik gemaakt van schema’s om de tekst te ondersteunen.

Mijn ervaringen

Dit jaar kwam ik als leerkracht en ib’er in aanraking met een leerling met een taalontwikkelingsstoornis. Naast de basiskennis die ik al had, was ik op zoek naar extra informatie en praktische adviezen om in te zetten. En net op dat moment verscheen het boek ‘taalontwikkelingstoornissen in de klas’  Dit gaf mij twijfel, gaat dit boek mij meer brengen?  Zal dit boek mij meer of andere adviezen kunnen geven voor in de klas?

Bij de start van het lezen van dit boek was er veel herkenning. De uitleg over wat een TOS is en de informatie over het spraak-taalsysteem is voor mij wel bekend, maar toch is het fijn om nogmaals te lezen.  Bij deel 2 komen de post-its tevoorschijn (ik houd er van om alle belangrijkste onthoudpunten te noteren op een post-it en deze in het boek te plakken)  Alle informatie over een TOS in relatie tot gedrag en de hulpvraag die je hier vanuit kunt halen gaf mij nieuwe informatie of een beeld vanuit een ander gezichtspunt.  Als ib’er van de onderbouw werd ik tijdens het onderdeel vroegsignalering erg alert. Als school zijn wij aan het kijken welke verbetering er nog mogelijk is en nu besefte ik waarvoor we het doen en kreeg ik nog aandachtspunten toegereikt. In deel III komen dan echt de praktische adviezen:  voor mij waren er veel al bekend, maar ook veel onbekende tips. Een voorbeeld: visualiseren van taal was voor mij niet nieuw, maar de tips om de emoties te verwoorden zou ik minder snel wat aandacht gegeven hebben.  Dit vind ik nu belangrijker, na het schetsen van een beeld over de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind.

Wat ik heel waardevol vond was dat de taalontwikkelingsstoornis ook in relatie werd gebracht met meertaligheid. Daarnaast was er veel informatie over welke belemmeringen in de verdere schoolloopbaan tegen te komen.  Want welke ondersteuning heeft een leerling met TOS nodig bij het leren lezen? De verhalen van tieners en jong-volwassenen geven een beeld van hoe een TOS het leven van een mens kan beïnvloeden. Dit zet je ook aan tot actie om als leerkracht actie te ondernemen en je in te zetten. En niet alleen jij moet in actie komen, maar samen met de leerling en eventuele hulpverleners.  Gelukkig worden ook verwijzingen gegeven naar websites of organisaties waar je meer informatie kunt vinden. Daarnaast kun je ook o.a. (observatie)formulieren downloaden via de site van de uitgeverij, die je direct kunt inzetten.

Conclusie:   een waardevol boek dat ik als naslagwerk in mijn kast zet. Ik zou het zelfs adviseren om dit boek voor elke school aan te schaffen, zodat elke leerkracht direct praktische adviezen kan toepassen.

In deze blog deel ik mijn mening over een product. Dit product is door mijzelf aangeschaft. Door dit product aan te schaffen via bovenstaande link, kun je mij steunen. Lees hier meer over in mijn disclaimer.  Graag werk ik met u samen voor een review, bekijk de mogelijkheden voor een samenwerking.

Eerdere reviews van vakliteratuur: