Dierenarts Daantje en de dierenambulance

0
338
Dierenarts

Lezen en boeken zouden centraal moeten staan in de klas. De liefde voor het lezen begint al vanaf jonge leeftijd. Door kinderen o.a. in aanraking te laten komen met verhalen en deze centraal stellen en veel (voor) te lezen. Omdat het soms lastig is om een keuze te maken in het aanbod van boeken schrijf ik recensies over nieuw verschenen verhalen. Dit keer een recensie over Dierenarts Daantje en de dierenambulance.

Alles over Daantje, de dierenarts en de ambulance

Natuurlijk eerst wat praktische gegevens over dit Daanje en de dierenambulance:

Titel: Dierenarts Daantje en de dierenambulance
Auteur: Lizette de Koning
Illustrator: Marja Meijer
Uitgeverij: Ploegsma
Aantal pagina’s: 135
Jaar van uitgave: 2022
AVI: E5/M6

Verhaallijn

Het verhaal draait om alle belevenissen in de dierenkliniek van de vader van Daantje. Er is geen assistente, dus de vader kan zeker wat hulp gebruiken. Zoals telefoon opnemen en bij kleine behandelingen in de kliniek. Opeens komt er een dierenambulance in het dorp. Deze Karel wordt een goede vriend, als blijkt dat hij de overleden moeder van Daantje blijkt te hebben gekend. Tussen alle praktische zaken door, speelt Daantje ook met Tofu. Met deze bijnaam wordt hij het gehele verhaal mee aangesproken en hij komt regelmatig over de vloer. Tofu groeit op met een moeder die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft. Dit betekent dat er vol enthousiasme de nieuwe pizzabezorger met biologische pizza’s wordt verwelkomt. En zo heeft moeder een mini-supermarkt een bewuste keuze is voor voedingsmiddelen.
De vrienden vermaken zich met een onderzoek naar wie er plastic heeft gedumpt, waardoor er een das in de dierenkliniek verzorgd moest worden. Totdat een gevonden kat (met beloning op zijn hoofd!) uit de opvang van de dierenkliniek verdwijnt…..

Mijn gedachtes bij het lezen van dit verhaal

Duurzaamheid staat centraal!

In eerste instantie vond ik de omslag wat minder aantrekkelijk. De illustraties passen zeker, maar in combinatie met de titel kreeg ik het gevoel dat het een verhaal was minder passend bij de huidige tijd. Door de namen, de illustraties en de titel leek het mij een verhaal wat minder inclusief was. Dus minder passend in de tijd waarin bijv. duurzaamheid en zorg over de wereld centraal staan. Juist dit verhaal is het tegenovergestelde hiervan. De zorg voor dieren en dat wij vaak verantwoordelijk zijn voor de oorzaak van de zieke dieren komt duidelijk naar voren. Bewuste keuzes maken in wat je eet, is ook duidelijk tussen de regels door te lezen. Wel vind ik er teveel nadruk liggen op biologische voedsel. Terwijl dit in werkelijke leven niet altijd de garantie is, dat het echt natuurlijk is. Ik had het dan persoonlijk leuker gevonden om de liefde voor het zelf voedsel te verbouwen over te brengen.

Andere gezinssituaties, passend bij de samenleving

Wat ik dan wel weer heel leuk vond is dat dit boek inclusiever is. Er word gedacht buiten de normale gezinssituaties. Tofu heeft alleen een moeder, Daantjes moeder is overleden, oma is niet ‘een gewone oude vrouw’ en Karel is van oma’s leeftijd en is een dierenambulance gestart. Inclusiviteit is niet alleen verschillende huidskleuren, maar in dit geval ook ‘anders zijn dan de gebaande ideeën’ en dat is goed gedaan.

Wat ik verder heel fijn vindt aan dit boek is, dat het verhaal voor jonge, maar sterke lezers niet te eng of te spannend is, maar bij binnen hun belevingswereld past.

Verwerkingen in de klas (of schoolbieb)

Naast het (voor)lezen van dit verhaal en de boekpromotie-activiteiten kun je dit verhaal op deze manier meer tot leven laten komen:

• Zeker door de eerste hoofdstukken van dit boek kreeg ik helemaal zin om een nieuw project te ontwerpen over de dierendokter of dierenkliniek. Er is zoveel te leren binnen dit onderwerp.
  • De poes is verdwenen. Maak een gezocht-poster met een mooie omschrijving om de kat te vinden. Dit kan met een foto van een kat of een zelf ontworpen kat.
  • Onderneem activiteiten in de de natuur. In mijn blog ‘beleef avonturen in het park’ geef ik verschillende tips en kun je een afvalbingo downloaden.

Met dank aan uitgeverij Ploegsma van WPG Kindermedia voor het toesturen van een recensie-exemplaar. Bekijk ook eens kinderboeken.nl voor meer kinderboeken t/m 18 jaar. Deze blog promoot een nieuw kinderboeken, maar deel ik ook mijn persoonlijke mening.

Vorig artikelWoordkaarten lente
Volgend artikelPasen kleikaarten
Juf Anja
Als leerkracht (onder- en middenbouw) en ib'er op een basisschool zit ik vol informatie en ideeën om te delen. Ik denk graag projecten en thema's uit, maar geniet ook van het bedenken van een bewegend leerspel om leerstof actief te oefenen. Ik deel graag mijn kennis en praktijkervaring om leerkrachten te ondersteunen in de professionele ontwikkelingen en maak materialen die het leren van de kinderen kunnen ondersteunen.