Bij het spel zeeslag draait alles om de juiste coordinaten te noemen
en zo je tegenstander te veroveren. Dit spel leent zich goed om het
maken van coordinaten in te oefenen/ automatiseren.
Natuurlijk is het pas leuk wanneer je het ‘echte spel’ (oude editie)
kunt spelen. Je zou dit spel in een weektaak kunnen opnemen
of bij het klaarwerk kunnen voegen.
Lees hier een vorige artikel over het organiseren van klaarwerk.
Wanneer je het spel ‘Zeeslag’ met de hele klas tegelijk zou willen spelen of met een grote groep dan is dit wat onhandig. Een goede oplossing is dan om het spel ‘Zeeslag’ op papier te spelen.
Zeeslag
Verdeel de klas in groepjes van twee. Iedere leerling tekent een rooster van 7 x 7 hokjes op ruitjespapier, met aan de onderkant van links naar rechts, de cijfers 1 tot en met 7 en aan de zijkant de letters A tot en met G.
Op dat rooster (de zee) worden vier boten ingetekend:
– een torpedojager (4 hokjes)
– een kruiser (3 hokjes)
– een mijnenveger (2 hokjes)
– een onderzeeboot (1 hokje)
De boten mogen zowel horizontaal als verticaal worden getekend. Om beurten noemen ze een vak op de ‘zee’ van de ander. Als een van de hokjes is geraden is de reactie ‘boem’, zo niet dan is de reactie ‘plons’. Als de hele boot geraakt is, dan is de reactie “gezonken”. De bedoeling is om zo snel mogelijk de boten van de ander tot zinken te brengen. Op je eigen rooster houd je bij welke vakjes je tegenspeler heeft genoemd. Op een tweede rooster van 7 x 7 houden de leerlingen bij welke vakjes ze zelf al genoemd hebben (hokjes merken).
Bron: onbekend
Overigens is dit ook een een leuk spel op internet om aan een weektaak toe te voegen en zo nogmaals coordinaten in te oefenen.