bewegend leren rekenen

Alle nieuwe leerstof moet ingeoefend worden om zo het automatiseringsproces te stimuleren. Door bewegend leren rekenen zorg je voor plezier en een leerzame tijd.  En reken maar dat de leerlingen enthousiast zijn! 

0009401136P-565x849

Automatiseringsspellen (sommen tot 10,20,100)

* En schudden maar!

Doelen:  automatiseren van sommen t/m 20
Materialen:  klein doorzichtig doosje met doorzichtige deksel, 2 dobbelstenen, evt. bingokaart.
Werkbeschrijving:  Laat de leerling of leerlingen om de beurt het doosje schudden. Wanneer de dobbelstenen stil liggen, bekijk je de cijfers/ogen.  Maak er nu een som mee. Je kunt kinderen zelf de keuze voor sommen geven + of -.   Je kunt de leerling de som laten opschrijven, maar je kunt er ook een spelelement in toevoegen dat je het antwoord mag afstrepen van je bingokaart.  Wie heeft er als eerst zijn of haar bingokaart vol?

* Gooi…denk… vang!

Doel: Automatiseren van sommen
Materialen: bal
Werkbeschrijving:   Ga met een groep in een kring staan. Zorg ervoor dat er een leerling in het midden van de kring staat. Deze leerling gooit onverwachts steeds een bal naar leerling. Voordat hij/zij gooit roept hij/zij een som en gooit hierna de bal.  De leerling moet de bal vangen en het antwoord roepen.

* Reken je rot!

Doel:  automatiseren van splitsingen t/m 10
Materialen:  A4 vellen papier met hierop de cijfers 0 t/m 10.
Werkbeschrijving: Hang de verschillende vellen papier op verschillende plekken op het schoolplein.  Noem een splitsing bijv.   ik ga 10 snoepjes splitsen:  5 voor mij en …………….. voor jou!  De kinderen rennen zo snel mogelijk naar het juiste antwoord toe.   Herhaal dit met splitsingen van verschillende getallen.
Differentiatie:  natuurlijk ook goed te gebruiken voor tafelsommen, optel of aftreksommen.

 

Klok kijken

De juiste tijd!

Deze activiteit is zo aan te passen dat je uren, halve uren, kwartieren en minuten kunt oefenen.

Doel: juiste tijd aangeven, aangeven uur/half uur vroeger of later
Materialen:  cijferkaartjes 1 t/m 12 of stoepkrijt, hoepels, potloden, gelamineerde wijzers, opdrachtenkaartjes
Spelbeschrijving: De kinderen rennen van startpunt naar eindpunt waar een hoepel ligt. Ze voeren hier de opdracht uit.
Differentiatie: Er zijn verschillende opdrachten mogelijk:
– geef een kaartje met daarop een tijdstip, ren naar de hoepel en leg de wijzers goed.
– geef een kaartje met een tijd op de klok. Laat de kinderen rennen naar de hoepel en de klok een kwartier/half uur/ uur/ x aantal minuten vroeger of later zetten.

 

 

 

 

 

Enthousiast?  Ook binnen ‘met sprongen vooruit’  is er aandacht voor beweging. Aanrader!

 

 

 

Welke spelletjes heb jij hier nog aan toe te voegen?  Plaats ze in een reactie en ik zal deze toevoegen aan deze verzameling.

handtekening

1 REACTIE

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Vul hier je naam in