Voor het automatiseren van rekenhandelingen is een bewegend leeractiviteit een stimulans om te oefenen met rekenen. Je kunt op verschilllende manieren werken aan de bewerkingen van rekenen bijvoorbeeld door werkbladen van sommenprinter. Maar door veel te oefenen zullen de sommen tot 10, 20 of 100 pas goed geautomatiseerd worden. Zo gaat het steeds een stuk makkelijker en dus ook sneller. Zijn de kinderen toe aan beweging? Met deze bewegend leeractiviteit voor rekenen oefenen de kinderen de basisbewerkingen voor groep 3 en basisbewerkingen groep 4.
Automatiseren van sommen tot 10, 20 of 100
Deze activiteit is geschikt voor kinderen in groep 3 (eerste leerjaar) of groep 4 (tweede leerjaar) voor de basisbewerkingen van rekenen.
Doel: automatiseren van sommen tot 10/20/100
Locatie: op het speelplein of in speellokaal
Materialen voor Schudden maar!
- Klein doorzichtig doosje met deksel
- 2 dobbelstenen
- stoepkrijt of clipboard met bingokaart per leerling
- beschrijfbare dobbelsteen
Voorbereidingen
Zorg ervoor dat elk kind een bingovel heeft óf teken een groot bingopapier op het schoolplein (of op een poster in het speellokaal) Heb je geen beschrijfbare dobbelsteen? Zorg dan voor sommenkaartjes met plus en min en het aantal. Heb je geen bingovellen? Zorg voor een leeg blaadje met vakjes en laat de kinderen zelf getallen tot 10/20 of 100 noteren.
Zo speel je dit spel
Laat de leerling naar de plek rennen waar het doosje met dobbelstenen staat. Het kind gooit de dobbelstenen. Wanneer de dobbelstenen stil liggen, bekijk het kind het aantal dat op de dobbelsteen staat. Daarna holt hij door naar de grote dobbelsteen waar afbeelding van plus en min op staat. Hij rolt nu de dobbelsten.
Nu maakt het kind met de twee getallen en de bewerking een som. Hij zoekt een plek op en schrijft met stoepkrijt de som op en rekent deze uit. Hierna teken het kind het antwoord af op zijn bingovelletje. Welk kind heeft als eerst bingo?
Als je geen bingokaarten hebt voor de kinderen kun je ook een groot bingoblad tekenen op het schoolplein of op een poster in het speellokaal. Het kind dat het laatste getal afkruist heeft bingo!
Bekijk hier andere bewegend leerlessen voor rekenen of voor alle vakken.
ik vind dit leuk om te doen