review woezel en pip junior kwartet

Review: Woezel en Pip junior kwartet

image_pdfimage_print

Wat is er leuker dan spelletjes spelen?  Veel gezelschapsspelletjes kom je nog tegen in de kleuterklas: ganzenbord, memory, domino.  ‘Mijn kinderen’ genieten enorm van deze spelletjes.  Een kwartet gebruik ik nu nog weinig in de kleuterklas. Maar daar gaat verandering in komen…

review woezel en pip junior kwartet

Woezel & Pip kwartet

Na het winnen van een winactie van bol.com mocht ik het Woezel & Pip kwartet van Identity Games ontvangen.
Woezel en Pip zijn twee personages die verschillende avonturen beleven.  Guusje Nederhorst is de bedenker van deze twee personages.

Met deze aankoop stuur je het Guusje Nederhorst foundation alias  Stichting ‘Het vergeten kind’

woezel en pip kwartetSpelbeschrijving

Achterop de verpakking kun je een korte spelbeschrijving vinden.  Opvallend is dat je kwartet speelt met 3 kaarten. Er staat aangegeven dat je steeds 3 kaarten bij elkaar moet zoeken. Dit klinkt alsof je het spel memory speelt.  Deze spelbeschrijving zou wat uitgebreider mogen. Zo is het namelijk erg belangrijk om wanneer je kwartet gaat spelen met kinderen je eerst de vraagstelling aan kinderen leert.

Verpakking

De kaarten zijn extra groot en stevig. Ze zijn buigzaam en daardoor geschikt voor jonge kinderen. De kaarten kunnen worden opgeborgen in een bakje. De kinderen kunnen het hier makkelijk in opruimen. Helaas is er niet voor een deksel gekozen, maar moet je er een hoesje omheen schuiven.  Voor jonge kinderen is dit lastig, dus ik zou een andere keuze hebben gemaakt zodat de kinderen zelfstandig kunnen opruimen.

Vormgeving

De afbeeldingen vind ik wisselend van kwaliteit. De meeste kaarten hebben de prachtige afbeeldingen van Woezel & Pip of één van de vriendjes.  Ze zijn erg mooi en in de stijl die we kennen.  Een aantal afbeeldingen vind ik wat minder mooi, omdat ze wat kinderachtiger zijn. Dit zijn meer peuter afbeeldingen, terwijl er aangegeven is dat het kwartet voor 4+ is.  Over het algemeen is het een prachtig kwartet waarbij er gebruik gemaakt is van prachtige kleuren, maar deze zijn niet te druk.  De plaatjes zijn heel speels aangebracht wat de kaarten aantrekkelijk maakt.

kwartet woezel en pip

Leeftijd

Er is aangegeven dat het kwartet geschikt is voor kinderen van 4 jaar en ouder.  Door gebruik te maken van afbeeldingen kunnen ook de kleuters dit spel spelen.  Ik zou er zelf voor gekozen hebben om toch ook tekst toe te voegen zodat oudere kleuters dit spel nog zouden kunnen spelen. Ik zou dit kwartet adviseren aan 4 – 6 jarigen.  Na deze leeftijd zijn Woezel en Pip niet meer zo interessant voor de kinderen.

Leerdoelen

Je zou dit kwartet kunnen gebruiken in de kleuterklas. Het sluit niet perse aan bij een thema.  Je kunt dit toevoegen aan het aanbod van ontwikkelingsmateriaal. Je werkt met dit spel aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de taalontwikkeling.  Kinderen leren samenwerken en leren omgaan met afspraken (spelregels).  Verder leren ze met elkaar in gesprek te gaan en oefen je veelvuldig met het stellen van vragen. Verder komt natuurlijk komen de kleuren aan bod bij het vragen naar een ander kaartje.  Dit spel is goed te gebruiken bij jonge kleuters.

image_pdfimage_print